19 august 2010

Şi eu unde mă mut?


Mda. M-am săturat. Tocmai ce m-am calificat la OM. Pentru cine nu ştie, este Olimpiada de Mutări, faza pe Europa. E mai mult „mu” decat „tare” dacă câştig, pentru că înseamnă că sunt persoana care a schimbat cele mai multe locuinţe temporare, în ultimii 2 ani.

Nu e că nu am bani, dar „meseria” mă obligă să mai călătoresc, uneori pentru o săptămână, alteori pentru 3-4 luni. Nu, nu sunt consultant la nici o companie. De curând m-am întors din Anglia, unde am stat 3 luni. Am avut noroc că înainte de a ajunge acolo, mi-am aranjat cazare undeva unde s-a dovedit drăguţ, într-o casă shared cu alte 3 persoane. Acum o să mă duc până in Belgia pentru alte 3 luni. Ca în cazul anterior, am încercat ca un adult responsabil, să îmi aranjez. Şi mi-a luat o lună (nu de stat degeaba) ca să realizez că e imposibil să îmi găsesc cazare pentru 3 luni într-un oraş 1000% studenţesc! Cum aşa?! Păi nici o companie imobiliară în Belgia (cine are contraexemple, e binevenit) nu închiriază pentru mai puţin de un an cu acte în regulă. De asemenea, nici omulanii care fac afaceri cu case nu se lasă mai prejos. Iar cum facultăţile pot să intre în necaz dacă încurajează „contractele” pe n.v., preferă să te lase in plata Domnului până te aranjezi să devii productiv. Adică îţi bagă pe sub nas Bed&Breakfasturi de circa 100 euro pe noapte. Merci beaucoup! Rezultatul e simplu - calificarea mea la faza europeană a Olimpiadei de mai sus, pentru că o să fac o transhumanţă veselă de minim un apartament pe lună. Disperarea a făcut ca întrebări simple precum „Dar eu cu cine o să stau în aceeaşi casă?” să nu mai fie puse, din lipsă de timp.

Meditarea asupra problemei vine ca proba de baraj, la OM. Adică, ce e asta? Avem o meserie, noi ăştia cu Computer Science, care ne obligă să ne mutăm prin lume. Cum nu poţi să te muţi la nesfârşit, unde te stabileşti acolo te blazezi. Te-ai simţi infinit mai bine dacă ai avea casa ta, să nu trebuiască să te mulgă de bani nenea proprietaru apartamentului pe care îl închiriezi. Adică, el să se ducă în croazieră pe Nil - cu banii de la tine, desigur - şi să te şi întrebe senin-curios, că de ce munceşti aşa de mult, nu te duci şi tu în vacanţă în croazieră de-chiria-mea-pe-4-luni pentru o săptămână?

Pardon, sunt rea. Dar asta cu mutarea e cu dublu-tăiş. După ce că trebuie să mă mut atâta, mai trebuie să fie şi complicat. Şi ca să îl transform din complicat în sepuku, am flirtrat şi eu cu ideea subînchirierii. Bun, am găsit o victimă, dar cum nu pot să fac un contract legal cu victima, pentru un mizilic de o lună-două (că de!, ţările europene nu prea încurajează contracte pe perioadă aşa scurtă), trebuie să mă asigur într-un mod semi-oficial că victima nu o să picteze roz pereţii mei.

Acum, cum nu pot să copiez la faza asta de olimpiadă OM (am eu un contract semi-oficial dar se aplică în Marea Britanie), cred că mă lasă la OM să mă consult cu colegii. Voi ce puteţi să îmi suflaţi şi mie, uşor, cât nu se uită nimeni? Ce să îi fac victimei ca riscul de a-mi strica ceva, să fie cât mai mic?

După toată tevatura asta, rămâne desigur în coadă de peşte dacă planul meu iniţial, acela de a-mi lua o casă undeva în lume, mai poate fi realistic. Nu ştiu ce salariu pot să am pe viitor ca să pot să plătesc şi rata pentru casă, şi chiria unui loc în care stau temporar pentru că „meseria” mă constrânge. Suntem, în Europa în general, într-un moment în care mobilitatea e mai mare şi mai mare. UE nu înseamnă că poţi să te muţi, ci din ce în ce mai mult că trebuie să te muţi. Şi dacă trebuie, atunci dă-mi bani, domnule Boss, că altfel nu mă duc nicăieri...

Apropos, o colegă de a mea a avut o idee care mi se pare bună, să facă un site cu informaţii despre ce trebuie să ştii dacă vrei să te muţi pe termen scurt undeva. Abia ce s-a liniştit cu trauma post-Belgia...Sunteţi bineveniţi dacă vreţi să şi contribuiţi.

Până atunci, I like to move it move it!

6 comentarii:

  1. Se poate si mai rau.
    In Elvetia dureaza o gramada si oricum nu stii daca primesti. Este cu interviu, sunt cozi la apartamente si daca esti norocos gasesti in cateva luni bune...

    RăspundețiȘtergere
  2. interesant! interviurile sunt pe criteriu de nationalitate?

    RăspundețiȘtergere
  3. Va spun eu li se trage de la limba, atat limba elvetienilor cat si cea a belgienilor sunt limbi urate si pentru ca sunt obligati sa o vorbeasca simt nevoia sa fie afurisiti cu cei din jur. Pai ce, doar ei sa sufere? :))

    RăspundețiȘtergere
  4. sunt convinsa ca daca intrebi un belgian sau un elvetian daca ii place limba materna, or sa zica ca e cea mai frumoasa din lume. Deci nu tzine ...


    Dar oricum, discutia la modul meditativ, era cum e viata in Europa - mult mai mobila decat in State, de exemplu. Si asta are niste efecte asupra vietii materiale si sociale. Efectele astea incep sa le vad din ce in ce mai clar. Si am treaba cu ele din ce in ce mai des.

    O intrebare aditionala era daca aveti vreun sfat pentru mine la capitolul subinchiriere. A mai trecut cineva prin asta?

    RăspundețiȘtergere
  5. :)) ar trebui sa il intrebi pe goran, ca si el e mai toata ziua pe drumuri. d-aia inca isi pastreaza camera din erding. bun, aia e relativ gratis :D

    sincer, cred ca asa e peste tot, nu numai in elvetia sau belgia. pe nimeni nu intereseaza sa inchirieze pentru perioade scurte. si chiriasul meu mi-a zis ca ne-a dat noua apartamentul pentru ca suntem doi ingineri, aka doua salarii bune si stabile pe termen lung!in cazul in care am fi avut alte meserii sau vroiam pe termen scurt, probabil ca acum inca eram in faza de cautare.

    cel mai repede aici functioneaza cu wg-uri, adica apartamente unde stau mai multi. insa si aici pentru doar cateva luni poate fi tricky.

    la subinchiriere, singura problema e cum e platita chiria in continuare. eu recomand sa ramana pe contul tau si subchiriasul sa iti plateasca tie. asa si chiriasul tau nu prea are mult de comentat, ca din perspectiva lui nu se schimba nimic (a se sublinia acest fapt, daca stramba din nas!). iar ca sa nu iti picteze peretii roz, aici in germania ajunge si un contract intre tine si el (subchirias), semnat de ambele parti (nimic ultra oficial, dar cu amprenta pe el!). nu stiu daca acelasi lucru e valabil si legal in italia!

    ps. referitor la limba, nemtii spun ca germana e singura limba unde se scrie EXACT asa cum se vorbeste :D

    RăspundețiȘtergere
  6. well, legislatia pentru inchiriere este diferita de la tara la tara, si daca te misti, nu prea poti sa o studiezi prea mult, desi ar fi mai mult decat util.

    Dar si cand e cu un shared apartment, ceea ce am observat e ca nu stii cu cine te nimeresti. Anunturi gasesti la mica publicitate, dar in experienta mea tot mai e daca te recomanda cineva cuiva, cu care ajungi sa faci contract. Hear-say merge, ca sa iti gasesti...

    @Andreea - merci de sfat, asta ma gandeam si eu. Dar sunt inca nehotarata, mai am cateva zile sa ma gandesc.

    RăspundețiȘtergere