16 iulie 2010

Limba noastră cea de toate zilele


George Carlin a avut un stand-up genial legat de limbaj şi de cum ne transformă (încet şi sigur) pe termen lung frăgezindu-ne caracterul. În fond modificările de limbaj împuse societăţii sunt forme de manipulare, forme de ascundere a sensului prin cuvinte. Iar acum cel mai puternic curent de manipulare prin limbaj a fost generat de politically correctness care vrea ascunderea gândurilor şi a intentiilor printr-o politeţe de limbaj falsă. În fapt că spui cur sau fund sensul este acelaşi, doar percepţia generală este diferită. Eu sunt sigur că strămoşii noştri spuneam clar şi onest: cur, iar noţiunea de fund nici nu exista, pentru că pentru ei cur era un cuvânt suficient de bun. Era unanim acceptat pentru că era "vulgarizat" dar nu vulgar. Odată cu apariţia fandosiţilor cizelaţi şi cu obrazul pudrat, cuvintele folosite în mahalale şi la ţară trădau o origine proastă. Aşa că noi cuvinte au fost folosite de clasa înaltă pentru a exprima aceleaşi "vulgarităţi". Doar din snobism. Oare nevoia de politically correctness vine din frica de asumare a sentimentelor? Ne e atât de frică de propriile noastre gânduri încât inventăm convenţii de limbaj pentru a ni le ascunde de noi înşine.

Dar, de la ce am început toată această discuţie: de la sensurile cuvântului hazna.
Dexonline.ro dă două sensuri diametral opuse cuvântului: latrină şi cameră pentru depozitarea tezaurului. Ştiu că pare o asociere cel puţin comică, dar este pur şi simplu o coincidenţă de asociere de sensuri sau o caracteristică românească? Întreb pentru că ne stă în natură să ne facem tezaurul de căcat şi căcaturile tezaur. Am făcut-o atâţia ani şi încă o facem. Fiecare dintre noi ne lăudăm orice căcat de parcă ar fi aur şi ponegrim aurul celorlalţi de parcă ar fi căcat. Pe de altă parte ridicăm în slăvi căcatul altora pentru că un nivel scăzut al standardului de valori ne face să ne simţim mai bine faţă de noi înşine chiar dacă stăm în hazna. Ce-i drept, după 5 minute nasul nu mai detectează mirosul...

8 comentarii:

  1. cacat... aahh, hazna am vrut sa zic! :D iar ai scris mai repede decat am putut copia eu idea :P

    apropo, de azi exista in renania de nord o doamna ministra pentru emancipare. de ce, pentru cine si cum, nu stie insa nimeni! :) dar suna bine la urechile fine ale partidului.

    RăspundețiȘtergere
  2. Wow, abia am postat si ai si comentat. Deci aveam dreptate cu monitorizarea :)))).

    Pai nu e clar? Pentru emanciparea neemancipatilor :P.

    RăspundețiȘtergere
  3. da, am informatori care stiu tot ce misti :P

    RăspundețiȘtergere
  4. Ia uite unde te ascundeai, securista mica...

    RăspundețiȘtergere
  5. Si pe deasupra esti infiltrata si in fosta RFG... cu ce scopuri?

    RăspundețiȘtergere
  6. pai iti dai seama ca nu pot sa imi divulg sursele :D

    nu, acum serios vorbind, nu aveam ce face si am intrat pe mai multe bloguri si am vazut ca si tu aveai un post nou. nici nu m-am uitat la ora. dar s-a potrivit bine :D

    RăspundețiȘtergere
  7. Limba noastra-i o comoara in adancuri in fund data! E infundata in fund... data :))

    Cat despre vorbirea raspicata, cred ca nu te opreste nimeni sa vorbesti a la Ion Crenga in "Povestea Pulii", unde penisul ar fi o blasfemie pe langa coscogeamitele matarangi strunjite la radacina, bortelite-n capatana!

    Pana acum Lavinia nu suporta cuvantul "borat", acum il pronunta doar in asociere cu "tigan" :))
    Am o influenta buna asupra celor din jurul meu!

    Dar in general ai dreptate, suntem obligati la cenzura!

    Word!

    RăspundețiȘtergere
  8. @andreea
    Ca sa vezi coincidenta :P.

    @Razvan
    Stiu ca vocabularul tau este mai buruienos din fire :)))). O cenzura asemanatoare este si la CNA: poti mima un act sexual, poti sa faci referiri indirecte la act sexual poti chiar sa faci afirmatii cu tenta sexuala dar nu poti spune pe sleau. Daca o dai cotita e ok, chiar daca toata lumea intelege ca si cum ai fi spus de-a dreptul.

    RăspundețiȘtergere